2014. január 20., hétfő

Új doktor, új helyzet: Septum és Hiszteroszkópia

2012. novemberétől megpróbáltam az esküvőszervezésre koncentrálni, úgy gondoltam hogy jobb lesz, ha egy kicsit hanyagolom a babatémát...
Az esküvőnk időpontját 2013. augusztus 17-re tűztük ki. Egy dolgot tudtam, hogy nem szeretnék pocakosan férjhez menni. Na meg ugye ott volt az a "vajon akkor is elvenne, ha nem jön a baba" parám, így ez a helyzet ezt is megoldotta volna. Egyszóval úgy döntöttem, esküvőig nem próbálkozunk olyan aktívan...
Egyszerűen nem voltam felkészülve, kikészültem lelkileg és idegileg. A gyermekről a terhesség, a terhességről pedig műtét és számos rossz dolog jutott eszembe. Nem tudtam mit tenni, idő kellett....
 
Azt azért szem előtt tartottam, hogy nem szabad "elpocsékolni" 9 hónapot az esküvő miatt, hiszen már 35 vagyok! Megbeszéltük, hogy keresünk egy új, remélhetőleg jó és lelkes orvost és kivizsgáltatjuk magunkat. Én meg akartam tenni mindent, amit csak lehet annak érdekében, hogy a korábbi esetek véletlenül se ismétlődjenek meg. Nem tehettem meg, hogy nem teszem meg, mert azt sosem bocsátottam volna meg magamnak, ha újabb baj történik amiatt, amit egy vérvétellel, vagy kisebb vizsgálattal meg lehetett volna előzni. Új és tiszta lappal akartam indítani, úgy hogy tudjam, hogy mindent megtettem!!! Még akkor is ha az orvos nem tart indokoltnak egyes vizsgálatokat.
 
Beindult a nőgyógyászvadászat. Döbbenten szembesültem azzal a ténnyel, hogy senki sem ajánlgatja jószívvel a saját orvosát. Milyen világ ez?
 
Végül a barátnőm anyukája az I. Női Klinikán dolgozik és ő ajánlotta a saját orvosukat ott. Az egész család női tagjai oda járnak. Bizalmat szavaztunk neki, bár nincs olyan magas pozíciója, nem phd, meg professzor. De Dr. Á. az volt és mégis majdnem bepanaszoltam a kamaránál...Talán neki még nem olyan nagy az arca és jobban figyel a betegeire. Dr. K-hoz be is protezsáltak. Barinőm anyukája végig kísérgetett, úgyhogy nem kellett sokat várni... Fiatal, szimpatikus orvos volt...elmondtam neki az anamnézist, elvittem a papírjaimat, elég hosszan beszélgettünk. Nem volt a kivizsgálások ellen, sőt. Megbeszéltük, hogy a következő időszakban az alábbi vizsgálatokat végezzük el.
 
-hormonvizsgálat ciklus 3. napján (mint pld: FSH, LH, Ösztradiol, Tesztoszteron, prolaktin és AMH!)
- peteérés monitoring, (folliculometria)
- méh és ivarszervek átfogó ultrahangos, vagy egyéb vizsgálata
- autoimmun, trombózis és egyéb speciális vérvizsgálat, melyet az Állami Egészségügyi Központban végeznek. (3 hónapot vártam az eredményre...)
 
Petevezeték átjárhatóságit nem kellett csinálni, mivel a méhen kívüli után már volt egy terhességem méhen belül, így feltehetőleg a megmaradt egy petevezeték átjárható.
 
Szépen bele is vágtunk a vizsgálatokba. Azt beszéltük meg, hogy lehetőség szerint akkor találkozunk, ha minden vérvizsgálat megvan. Februárban készen lettek a hormonok és bejelentkeztem a peteérés figyelésre és az átfogó hüvelyi ultrahangra. A hormonjaim akkor határértéken belül mozogtak (mit sem tudtam én akkor az fsh-ösztradiol arányairól, hogy az többet árul el, mint maga az érték), egy kivétellel. Az Amh nem volt jó, de nem tudtam akkor még, hogy az micsoda. A rendelőbe a laborosok is 15 percig keresték, hogy vajon minek a rövidítése ez. Aztán megtalálták: Anti-Müllerian hormon...
Peteérést igazoltak 2013. februárban, bár a 10. napon voltam ott, mégis azt látták, hogy már ovuláltam. Csak a sárgatestet tudták megmutatni. Ez elég meglepő volt. Korainak gondolnám.
Emellett belül mindent rendben találtak, kivéve a méhemben meglévő fejlődési rendellenességet, ami egy septum. Tudtam erről, hogy van - kb. 10 éve diagnosztizálták - , de idáig egyetlen orvos sem foglalkozott vele. dr. Á sem a terhesség alatt, pedig külön felhívtam rá a figyelmét.
Nekem az enyhe változat van, úgy kell elképzelni, mintha egy szívecske alakot formálna a méhem. A tetején van egy kisebb horpadás, betüremkedés a méhüreg felé. de ettől függetlenül a méhüreget szabályosnak találták. Úgy tudtam, hogy ez elsősorban a koraszülés szempontjából jelentős (hiszen kisebb bent a hely...ha betüremkedik a méhbe)  és a fogantatást és a terhesség fenntartását nem befolyásolja. Az új doki egyetértett velem részben. Azt mondta, hogy a következő terhesség előtt ezt feltétlenül rendbe kéne tenni, de végülis határeset a septum mértéke,és kérdéses, hogy valóban szabályos-e a méhüreg belül vagy sem.-Így egy professzori bemutatást és konzíliumot javasolt a Klinika öreg professzorával.
 
A hormonra azt mondta, hogy rendben van, az AMH-ra pedig azt, hogy nyugodjak meg, biztos rossz az eredmény, mert hiszen pár hónapja még terhes voltam, ennyi idő alatt nem merülhet ki  a petefészek. Abban maradtunk, ezt az egy viszgálatot megismétlem néhány hét múlva.
 
A septumon (méhsövényen) és az AMH-n kívül minden más rendben volt. Elmentem a professzori bemutatásra, ahol az öreg prof. méhtükrözést javasolt, hogy feltárhassák a teljes méh állapotát, ami mindenképp hasznos, még akkor is ha a septum nem okoz gondot.
Dr. K. javasolt egy másik eljárást, az un. HyCosy-t, ami kíméletesebb, mint a méhtükrözés. Méhtükrözés esetében elaltatnak, majd steril folyadékkal feltöltik a méhüreget és felküldik a kamerát a méhbe és így vizsgálják meg annak szerkezetét belülről. Ha valami problémát találnak, akkor azt egyből rendbe is tudják hozni. Ezzel szemben a Hycosy egy ambuláns beavatkozás, katéter segítségével kontrasztanyagot juttatnak a méhbe, azt nyomás alá helyezve, majd pedig ultrahanggal figyelik a méhüreget, valamint a petevezetétekből a hasüreg felé történő kiáramlást. Ez petevezeték átjárhatósági vizsgálat is egyben. Viszont ha találnak valamit, akkor nem úszok meg egy újabb beavatkozást, hiszen ott helyben nem lehet semmit sem tenni, csak megállapításokat.
Nem tudtam melyiket válasszam, hisz mindkettőnek volt előnye és hátránya. Anyukámnak van egy nagyon kedves Andrológus-Urológus barátnője, Edit, én tőle kértem segítséget. Azt mondta, ha két orvosi eljárás van, és az egyik csak diagnosztikus, a másik pedig terápiás, akkor mindig a terápiásat kell elvégezni. Hallgattam rá és a hiszteroszkópiát választottam. Azért a döntésbe az is belejátszot, hogy nekem az átjárhatóságit nem kellett elvégezni és a Hycosy kb 50.000,- ft-ba került volna, a méhtükrözést pedig állja a TB.
 
Be is feküdtem a Klinikára, el is végezték a műtétet. A septumot rendbe is tették, de a doki azt mondta, hogy kórosan vastag volt a nyálkahártya, nem is láttak először semmit tőle...de majd a szövettan eredmény többet mond. Szerencsére a szövttan rendben volt, normális nyálkahártyát igazolt vissza, így megnyugodtam, de abbahagytam a méhpempő fogyasztását. Akkor már legalább fél éve napi szinten szedtem, de lehet hogy régebb óta. Utánaolvastam és az okozhat ilyen nyálkahártya megvastagodást, Így abbahagytam.
 
Örültem, mert a következő terhességnél akkor már semmi sem áll a tökéletes méhüreg és beágyazódás útjába.
 
 
 
 

8 megjegyzés:

  1. Szia, megkérdezhetem mennyi volt az AMH értéked?

    VálaszTörlés
  2. Szia, végigolvastalak, sajnos nekem is az a tapasztalatom, hogy a nődokik csak a saját zsebükben érdekeltek, így egy csomó vizsgálatnak én jártam utána. Azt kérdezném, nálad autoimmun kivizsgálás alatt egészen pontosan mit vizsgáltak??? Mert ez az egy, amire nem sikerült rájönnöm, minden doki mást mond erre, és TB-re ki se írják, magánban megcsináltatnám, de még azt sem tudom, pontosan milyen nevű vizsgálatok tartoznak ide. leköteleznél, ha beírnád... Nagyon köszi, és drukk (nekem pár nappal a tied előtt lett pozitív, de te még amíg nem jön meg, reménykedhetsz ;) drukkolok) Kata

    VálaszTörlés
  3. Szia Kata!

    Gratula a pozitív teszthez. :-) Megpróbálom kimazsolázni az autoimmun adatokat a leletemből...bár ha már úgy is pozi a teszted, akkor a fenébe a további vizsgálatokkal...:-)

    VálaszTörlés
  4. Én annyira hülye vagyok, valószínűleg tudat alatt annyira akartam, hogy elírtam, dehogy lett pozitív, nagy semmi, hófehért teszt, azt akartam írni, hogy már megjött (vagy hogy negatív lett), hát el sem hiszem, nem is olvastam el utána, miket írtam... Így megtréfáljon a tudatalattim... :( Elnézést! Szóval sajna megy tovább a vizsgálódás, elvileg február végén kezdődik a lombik, de nagy bennem a para, és amit lehet, még megnézetnék előtte... Előre is köszi, ha kimazsolázod, mit néztek ilyen autoimmun címen... (Azóta sem pozi a teszted???? )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnálom :-( Nem, sajnos ma is negatív lett....arra is gondoltam, hogy ha adsz egy e-mail címet, akkor átküldeném, talán úgy egyszerűbb...amúgy én két hónapot vártam erre az eredményre...

      Törlés
    2. Sajnálom :( a palkipad@gmail.com -ra kuldheted, előre is köszönöm szepen, nem baj, ha várni kell, mar úgyis csak lombik utan nezetnem, ha kell, de ne kelljen...

      Törlés
    3. Én úgy tudom, hogy akkor fizeti a TB, ha habituális vetélőnek számítasz. Nekem a Nőgyógyász adott beutalót és az ÁÉK-ban csinálták (dr. Nemes) meg tb-s alapon. Most előkerestem, holnap átküldöm :-)

      Törlés