2014. március 23., vasárnap

Kaáli Intézet - kételyek közt

Szerdán csináltam újabb tesztet, de az is negatív lett sajnos. Nem is kellett sokáig várni, csütörtök reggelre meg is jött. Felhívtam a SOTÉ-t, hétfőre van időpontom dr. M-hez. Azt hiszem ez lesz a legérdekesebb találkozásunk így a Kaális dolgok fényében.

Délután bejött P., a Délinél találkoztunk, onnan együtt mentünk. Jó fél órával előbb érkeztünk, mert az asszisztens erre kért, tekintettel arra, hogy még nem jártunk ott és sok lesz az induló papírmunka és adminisztráció. Ennek ellenére kb. 6 perc alatt végeztünk az összes kitölteni valóval, így vagy 40 percet ücsörögtünk ott míg behívtak.

Krizsa doki...hát elég markáns eltérés van a két orvos (dr. M.) között az biztos. Más stílus, más hozzáállás, más protokoll, más vizsgálatok, más gyógyszerek...szóval minden teljesen más. Protokollt tekintve mintha két különböző államban lennénk, eltérő jogszabályi környezetben.

Először is P-vel kezdeném. Krizsa doki szerint vele minden rendben van, megnézte az inszemi előtti vizsgálatokat, illetve az andrológus szakvéleményét és azt mondta, hogy vele kb. ennyi a dolga, velem azonban sokkal több... 
P. persze oda volt a sikertelenség felelőtlenségének mámorától. dr. M mindig intette a helyes életmódra, hogy ne dohányozzon, igyon, szaunázzon, stb...Hát mondanom sem kell, hogy dr. K  azt hiszem végleg lekenyerezte....éljen, még annyit sem kell tenni a sikerért neki mint eddig...

dr. K. többször említést tett arról, hogy jogász vagyok. Jogszabályi hátterekről is beszélgettünk és a magyarázatai alapján olyan érzésem volt, mintha azt hinné, hogy valami beépített ellenőr vagyok, aki csak azért van ott, hogy találjon valami jogelleneset a munkájában. Késztetést érzett arra, hogy nekem máshogy magyarázza a dolgokat...Szóval valami fura érzésem volt végig.

A leleteimet átnézte, többször leminősítette - de azért diszkréten - a többi orvost és Intézményt, hangsúlyozva a szakmai hozzá nem értést. 

Az ureaplasmára felírt gyógyszert mindkettőnknek és azt javasolt, hogy 4 hét múlva legyen egy kontroll-tenyésztés. Így fogok eljárni.

Aztán kért (javasolt) kromoszóma kariotípus vizsgálatot, amire ott le is vetettük a vért helyben. 3 hét múlva lesz eredmény.

Kb 1 hónap múlva ő is szeretne látni - akárcsak az endo doki - egy új TSH, és még T3, T4 eredményt.

Emellett gluténmentes étrend, heti 3x mozgás, annak ellenére hogy nincs gluténintoleranciám. Sok vörösbor :-) Szerinte a bor segíti a terhességet és hozzájárul annak megtartásához, minden nap igyunk, ha szeretjük, de persze mértékkel. Ez volt a terápiás javaslata a lecsökkent libidómra is...

Tett utalást arra, hogy valószínűleg adni fog heparint a fogantatás után, lombiknál, már eljárás közben.

Az izzadások, emelkedett hő és a terhességből megmaradt utózöngék tekintetében azt mondta - bár valójában én mondtam ki, de ő maximálisan helyeselt - hogy ezek pszichések. 

Megmondom őszintén, hogy mostanában Poppyhoz hasonlóan nekem is össze vissza vannak a gondolataim, a lelkivilágom teljesen kusza, de többségében a nem szeret senki és én sem szeretek senkit érzés van úrrá rajtam. Tele vagyok rossz gondolatokkal és azt hiszem néha én magam is rosszindulatú vagyok. Egyszóval már én is nehezen viselem el saját magam. Ezért a kolléganőm javaslatára - eddig mindig csak halogattam a dolgot - felkerestem egy pszichomókust, akit ő maga ajánlott. Hétfőn fogunk időpontot egyeztetni...majd meglátjuk...

Sok mindenben összezavarodtam, ilyen például a gyógyszerelésem. dr. M egy gyógyszert kér, a bromocriptint a prolaktinra. Az endo doki szerint nem kéne szednem, viszont kell Thyroxint és Inofolic-ot. dr. K viszont sokkot kapott a bromocriptintől és az Inofolictól is. Szerinte csak a thyroxin kell. Sőt azt mondta, hogy enyhe prolaktémia még javítja is az esélyeket lombiknál. Most akkor mi a fenét csináljak?? Mit szedjek és mit ne? 3 orvos, 3 eltérő vélemény... és megint nekem, laikusnak kell felülvéleményeznem a 3 szakvéleményt és eldöntenem, hogy melyikben bízom jobban és mit teszek. 
Amire jutottam ezzel kapcsolatban magamban, bár nem volt könnyű, az az, hogy a thyroxint természetesen szedem tovább. A bromit viszont a felére csökkentem, minden 2. napon fogom szedni. Így szedem is, meg nem is.... Az inofolic egy táplálékkiegészítő, nem gyógyszer, vagy hormon. Nem gondolom, hogy ártalmas lenne. Figyelembe véve, hogy több, mint 12.000,-Ft-ba került, úgy döntöttem, hogy a megvett dobozt,- ami 30 napi adag- beszedem. Aztán majd meglátom.

Az AMH dr. K szerint is borzasztó, de azt mondta, hogy nem gondolná, hogy merülőben van a petefészkem. Annak ellenére mondta ezt, hogy említettem az eddigi stimu eredményeket, a fél petevezetőt, a bal oldal alulműködését...Mindez azt is jelenti, hogy ő is azon a véleményen van, hogy még kb. két inszeminációt kellene végezni. Egyszóval ő sem gondolja úgy, hogy lombikozni kéne. 

Azt azért érdemes tudni, hogy a Kaáliban csak a lombikot támogatja a Tb, de azt is oly módon, hogy pld. az ultrahangok fizetősben készülnek. Az inszeminációt egyáltalán nem állja a Tb náluk, így azt csak fizetősben lehet elvégezni. Egy inszemi gyógyszerekkel együtt kb 100-120.000,-Ft, ahogy így utánaszámoltam. Ez a költség a SOTÉ-n kb 5-10.000,-Ft., mert mindent áll a Tb, csak a gyógyszereket nem. 

Ennek fényében nem igazán tudom, hogy van-e értelme intézményt váltani, hiszen a Kaáli is ugyanazt az eljárást alkalmazná, mint a SOTE. Van azonban két nagy különbsé. Egyrészt a pénz, ahol a mérleg a SOTE felé mutat egyértelműen, ( ez a kis Kaális kör 43.000,-ft-ba került) viszont az alaposság, körültekintés és talán a használt gyógyszerek (Fostimon helyett Merional, vagy Gonal, Choragon helyett Ovitrelle, amik mondjuk jóval drágábbak...) talán jobbak. De ez szerintem ugyanúgy szervezetfüggő....mindezek pedig talán a Kaáli mellett szólnak.

Ha lombikról lenne szó, nem lenne kérdés, hogy átmennénk, de így az inszemikre nem tudom. Teljesen tanácstalan vagyok!!!

 dr. K mondott azért egy olyat, amitől dobtam egy hátast. Szerinte a SOTE "jogellenesen, (vagy protokoll ellenesen???)" végzi rajtam az inszeminációkat. Ennek az az oka, hogy nem csináltak átjárhatósági vizsgálatot a megmaradt petevezetőmre. Erre egyből tudtam reagálni, hogy azért nem csináltak, mert estem már teherbe azóta , hogy a jobb oldalit kivették. Így értelemszerűen átjárhatónak kell lennie a baloldalnak. Azt mondta, hogy ez igaz., DE! Azóta eltelt több, mint 1,5 év. Ha lenne ilyen vizsgálatom, akkor is csak 1 évig fogadnák el. Másodsorban azóta volt egy méh műtétem, ami semmissé teszi az eredményt amúgy is. Azt mondta, hogy lehet, hogy tök feleslegesen inszeminálnak és tömnek gyógyszerekkel, mert lehet, hogy már nem is átjárható a petevezető. Örüljek, hogy nem lett szövődménye az egésznek.
Sokkolt amit mondott. Egyszerűen nem akarom elhinni, hogy a SOTÉ-n ennyire nem figyelnének oda dolgokra? Most kinek van igaza??  Kell, vagy nem kell?? Azért ebben lehet valami...

Két megoldás van, vagy sikerül kiíratnom egy HSG-t valakivel, vagy magánban csináltatnom kell egy Hycosy-t, ami kb 50.000,-Ft. Ezzel csak az a gond, hogy dr. K nem javasolja addig a vizsgálatot, amíg az ureaplasmát nem kezeljük ki. Ez viszont csak jó 6 hét múlva derül ki, mert egy hét a gyógyszer, utána 4 hét múlva kontroll, aminek utána minimum egy hét alatt van csak eredménye.
De azt már eldöntöttem, hogy ez valóban kell.

Ha a Kaáli mellett döntünk, akkor az, hogy ott elkezdjük az inszeminációt, az minimum 3 hónap. A következő időpontom május 13. Az előbbi kronológia szerint ebbe nem fér majd minden bele amit kért.

Tele vagyok kérdéssel, bizonytalansággal és nemtudással.

Hétfőn találkozom dr. M-el, jól ráöntöm az ureaplazma és az átjárhatósági körüli mizériámat. Ha ő is így látja, akkor adni fog beutalót HSG-re. Az, hogy ez befolyásolja-e a további kezelésem a mostani ciklusban, azt nem tudom. Már ha egyáltalán lesz kezelés. Nem hiszem, hogy a cisztáim elmúltak, de hátha. Ha nem, akkor ez a hónap amúgy is kiesik, így lesz idő ezeket (kontroll tenyésztés + HSG) a vizsgálatokat elvégezni.

Nagyon kiváncsi vagyok, mit fog mondani dr. M. Azt ígérte, most majd megbeszéljük, hogyan lépünk tovább (inszemi, vagy lombik). Ha ő áttérne a lombikra, akkor biztos maradunk a SOTÉ-n egyelőre...

Ha nem, akkor előbb-utóbb döntést kell hozni és választani kell a két intézmény között.


17 megjegyzés:

  1. Nem csodálom, hogy összezavarodtál, én is mindig így járok, ha más orvoshoz jutok el. Kezdem azt hinni már, hogy ez teljesen normális, hozzá kell szokni, vagy nem tudom. A rosszindulatos dolog meg pont a héten fogalmazódott meg bennem is, lehet egyszer én is kiírom magamból...Fel a fejjel, U2! Ha beszéltél dr. M.-el is, lehet könnyebb lesz eldönteni az intézményt.
    u.i.: a vörösbort amúgy nekem is mondta, dobtam is érte egy plussz pontot;)

    VálaszTörlés
  2. Szia, valóban nem egyszerű helyzet...azt gondolná a laikus "beteg", hogy az orvostudomány aztán az egyik legegzaktabb dolog, nem? A Hsg biztosan aktuális, szerintem ezt dr. M-nek is be kell látnia.
    A prolaktinod mennyi volt? Nekem 54 volt, úgy, hogy a megengedett felső maximum 24. Nem tudom, ez mennyire magas, de nekem is napi egy Bromot kell szednem. Remélem jó döntések születnek holnap. Szorítok!
    vörösbor :) dr B. (az endometriozis orvosom) is mindig javasolja. Be is vezettem..:) és meg is szerettem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem nem volt magas a prolaktin, csak terhelésre. 240 körül volt, ha jól emlékszem. A Kális doki szerint ez enyhének számít. De nem is tudom mennyi a referencia tartomány terhelésnél...pedig valamelyik papíromon láttam....

      Törlés
  3. Nem is tudom, mit mondjak...vagyis, tudom, de szerintem evidens...tudod, nekem még mindig az a véleményem, hogy attól függően, hogy a Kaáliban is túl vagyunk 1 sikertelen lombikon, a SOTE fele ennyire sem figyelt ránk...lásd vizsgálatok pl.
    Persze, most nem azt mondom, hogy ragaszkodj foggal-körömmel a váltáshoz, félre ne értsd! Csak leírtam az én elgondolásom...

    VálaszTörlés
  4. Szia!

    Hát, én is teljes mértékben megértem a dilemmádat, mondjuk én forgácsos vagyok, szóval tanácsot vagy tapasztalatot nem tudok megosztani a két intézménnyel kapcsolatosan, de szerintem az alaposság alapján dönts!

    Viszont, én is bromot szedek, immár lassan egy éve a magas prolaktinom miatt, napi egyet, még mindig, pedig már mínuszban van a hormon szintem. Az endos prof. mégis azt mondja, hogy szedjem a napi egyet. Önkényesen én is csökkenteni próbáltam másnaponta egy adagra, de utána a kontroll vérvételen nagyon magas lett a prolaktin szint.
    Szóval szedtem is, meg nem is, de kiderült, hogy a másnaponta szedés = nem szedés, mert a gyógyszer felezési ideje kb. 15 óra, így nem tudja elég alacsonyan tartani a prolaktin szintet. Legalábbis nálam így működik. Úgyhogy tanácsként, ha már csökkenteni akarod, akkor szerintem napi felet vegyél be!

    Üdv. egy zugolvasód

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a tanácsokat. A bromiból most is felet szedek, szóval akkor egy negyedet kellene :-) Mik a tapasztalataid a Forgács intézetről?

      Törlés
    2. Eddig 5 sikertelen inszemnél tartunk tavaly május óta. Nálunk a férjemnél van a nagyobb probléma (OAT).
      Egy nőgyógyász ismerős ajánlotta először S. dokit, és utána az Intézetet. Mivel egészségügyben dolgozom én is, sokat nem magyaráznak, nem olyan "szájbarágósak", de ha kérdezek, akkor arra mindig van válasz. Alapvetően próbálnak mindig a legjobb verzióra felkészülni és a "felesleges" vizsgálatokat elkerülni. (Kérdés, hogy előre honnan lehet tudni, hogy mi a felesleges?)
      Amúgy májusban lesz az első lombikunk, de a szerológián kívűl (meg persze az éves rákszűrésen kívűl) nekem semmilyen vizsgálatot nem kért pluszban S. doki.
      Úgyhogy magánakcióztunk, nem is keveset és nem is kevés pénzt otthagyva, de úgy voltunk vele, hogy amit előre lehet azt megcsináltatjuk.
      A férjem elment egy alapos spermavizsgálatra, ahol minden létező dolgot megnéztek, a HBA teszttől a SpermaDNS fragmentálódásig. Pluszba elmentünk genetikai vizsgálatra is, mindkettőknek kariotipizálás, férjemnek Y kromoszóma mikrodeléció, nekem meg folsav és trombózis gén teszt. A trombózis teszt negatív lett, de a folsav nem. Így metil-folátot is kell szedjek a folsav mellé. Ami azért "érdekes", mert a Femibion-ban van egyedül, de abban van jód is, amit elvileg kerülnöm kell, mert Hashimoto-s vagyok. Igaz a TSH-m mindig 1 körüli, a ft3 és ft4 is jó értéket mutat, uh majd egyszer valamikor állítólag leáll a pajzsmirigyem hormon termelése, és majd akkor kell gyógyszert szedni.

      Lényeg a lényeg, azt a következtetés vontam le eddig, hogy ha te nem mész a dolgaid után a doki nem fogja megtenni, viszont, muszáj bíznod is a dokiban, mert különben nincs értelme az egésznek!! Mondom ezt úgy, hogy szakmabeli vagyok...

      Törlés
    3. Hát neked sem könnyű!!!!! Mi mindannyian azt hiszem különlegesek vagyunk...ha nem is úgy, ahogyan erről gyermekkorban álmodik az ember...Azért ez szörnyű, hogy mindenhol magadnak kell önszorgalomból utánanézned mindennek, dönteni az indikáció és kontraindikáció között, a gyógyszerelésedről, a vizsgálataidról és számos olyan dologról, amiben azért hogy úgymondjam hozzáértőbb embernek kellene döntenie. Nem tudom miért van ekkora eltérés két ugyanazon eljárást és jogszabályokat alkalmazó Intézet között.

      Törlés
  5. Szia U2,

    A klinikak kozotti mizeriahoz nem tudok hozzaszolni. Kb az jut eszembe - es termeszetesen ironizalok - hogy ugye milyen jo hogy nekem itt nincs hova mennem, nincs dontesi lehetosegem, alig vizsgalnak valamit, igy hasonlo gondjaim sincsenek.
    Az inszem lombik temakorhoz az a velemenyem, hogy (ha atjarhato a masik petevezetod, es igy hogy a ferjednek jok az eredmenyei) mindenkepp jobb az inszem, mert lehet hogy tutibb az embrio letrehozasa a lombikkal (pl. ha ICSI-s) de milyen embriok lesznek azok... Semmi termeszetes szelekcio.
    Es pl. mikor terhes voltam es mehenkivuli gyanuval voltam korhazban tobben is azt erositettek meg bennem hogy mit varok? Lombikos terhessegnel rengeteg a problema, sokkal tobb mint termeszetesnel.
    Sajna nalunk esely sincs meg ICSI nelkuli lombikra sem, de en emiatt abszolut joban hiszek az inszemben. Ha ott osszejon egy terhesseg, nagyobb az eselye hogy vegigmegy es egeszseges lesz.

    VálaszTörlés
  6. Valószínű ismered a véleményem :) A SOTE-s 6 sikertelenség összesen árban is drágább volt, és persze exaktul nem mérhető, de mégis kérdem én, ha a sok, máshol alap vizsgálatot a SOTE kérte volna az elején, lett volna ennyi üres körünk, az anyagiakon túl sok felesleges reménnyel, növekvő kilóimmal és rosszulléteimmel, amivel szintén nem foglalkoztak? 1-1 terhesség volt itt is, ott is, egyforma ideig. Terhesen még jobban igényli az ember, hogy bízhasson az orvosában, bennem akkor tört meg vmi, és a legjobb döntés volt bejelentkezni és bejutni a szakma egyik csúcsához, akire félévet vártunk, akinél az első inszem akár sikeres lehetett volna. Dr. K mivel magyarázza nálad az inszem esélyét, hogy ő sem küldene azonnal lombikra?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyrészt azzal, hogy szerinte még nincs merülőben a petefészek, másrészt meg hogy tudni akarja hogyan reagálok a gyógyszerekre.

      Törlés
  7. Fella, az azért kicsit erős, amit írtál a lombikos babákról, hogy milyen embriók lesznek azok, semmi természetes szelekció! Sokaknak nincs más esély.

    VálaszTörlés
  8. Ha esetleg nem sikerülne HSG beutalót szerezned, a HyCoSy Siófokon csak 30ezerbe kerül - egy hosszú hétvégével egybekötve jobb megoldás szerintem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :-) Kit ajánlanál Siófokon? Lehet hogy ezért érdemes leutazni tényleg :-)

      Törlés
    2. Nem tudok konkrét dokit, csak amikor én néztem az árakat (Google kereséssel), akkor egy siófoki magánrendelőben ennyiért volt a legolcsóbb; később egy ismerős meg is csináltatta ott, és minden rendben volt.
      Én tavaly ilyenkor keresgéltem, de aztán aktualitását vesztette a dolog, mert még abban a ciklusban spontán teherbe estem - neked is ilyesmit kívánok… :)

      Törlés
    3. Köszi, körbenéztem a környéken...:-) Legyen igazad!!!! :-) De jó lenne...Remélem nem fog kelleni. Még dilemmázom és ebből a ciklusból ki is csúsztam már...talán a következőbe...elmegyek...

      Törlés